Stel je deze situatie voor: Je maakt avondeten en het zal over 5 minuten klaar zijn. Je kind is aan het gamen en je vertelt dat het eten bijna klaar is. Het eten wordt op tafel gezet, maar niet iedereen zit aan tafel. Je vertelt je kind dat hij/zij nu echt moet stoppen met gamen want anders mogen ze een week lang niet gamen. Het kind wordt boos of wil niet luisteren.

Vaak horen we dat er situaties zoals deze ontstaan in huishoudens. We begrijpen dat het zeer frustrerend is als een kind niet luistert, of moeite heeft te stoppen met gamen. Om iedereen op één lijn te krijgen, leggen we in dit artikel uit hoe een kind deze situatie kan ervaren.

Gamen kan veel betekenen voor een kind. Het is een manier om te spelen en te communiceren met vrienden, het is een carrièredroom voor de toekomst (net als bijvoorbeeld voetbal) en het is een manier om even uit te kunnen rusten of te ontsnappen van de werkelijkheid. Door deze voordelen van gamen kan het gamen gezien worden als iets dat heel belangrijk is voor het kind. (Dauriat et al., 2011) Het kan er ook voor zorgen dat er veel gegamed wordt.

Er is ook een andere reden dat het moeilijk is om een game te verlaten. Een online game is namelijk niet (of zelden) te pauzeren als het potje al begonnen is. Het afsluiten van het spel tijdens het potje kan leiden tot een straf voor het account waarmee gespeeld wordt (bijvoorbeeld bij het spel League of Legends, waarbij het account in het ergste geval permanent verbannen kan worden: https://leagueoflegends.fandom.com/wiki/Report_Feature). Dit betekent dus dat al de positieve dingen worden geriskeerd als je tijdens een potje moet afsluiten.

Het is voor de ouders dus belangrijk om vooraf duidelijke afspraken te maken met het kind. Daarnaast adviseren wij het gesprek aan te gaan met het kind. Probeer erachter te komen hoe lang het potje nu eigenlijk duurt, en wat het spel betekent voor het kind. Op deze manier kan er ook op tijd worden gezegd wanneer het kind moet stoppen om bijvoorbeeld naar het avondeten te komen. Zorg dat u hen minstens de tijd van één potje geeft.

Bronnen:

Dauriat, F. Z., Zermatten, A., Billieux, J., Thorens, G., Bondolfi, G., Zullino D., Khazaal Y. (2011). Motivations to Play Specifically Predict Excessive Involvement in Massively Multiplayer Online Role-Playing Games: Evidence from an Online Survey. European Addiction Research, 17, 185–189. doi: 10.1159/000326070

https://leagueoflegends.fandom.com/wiki/Report_Feature

Leave A Comment

All fields marked with an asterisk (*) are required